کدوم کار بهتره؟ (دفتر اول)

بسم الله الرحمن الرحیم

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که از درون کلی ایده و کار جدید میاد تو ذهنتون یا شاید هم از بیرون و عوامل خارجی پیشنهاد و طرح برای شما میدن که بیا فلان کار رو انجام بده…. من که بین دریایی از ایده و پیشنهاد هستم چطور میتونم بهترین کار رو انتخاب کنم؟ اصلا ملاک بهتر بودن چیه؟ اصلا کار چیه؟

اگر اسم کار رو آوردیم منظورمون هر فعالیتی هست که افراد انجام میدن اعم از نظری و عملی مثل فکر کردن به موضوعی خاص، یا پیروی از یک عقیده شاید هم تغییر دین اینهم یک کاریست. همین عبارت «اینم یه کاریه» خودش ملاک خوبی هست برای این بحث مثلا در رفتارهای غلط، عبارت «چه کاری بود کردی» رو زیاد میشنویم.

ملاک بهتر بودن چیه؟ بهتر بودن یعنی نفع داشتن، حالا بهتر اونیه که فقط منافع فردی و شخصیم رو تامین کنه یا نه منافع شخصی اصلا مهم نیست منافع جمعی مهم تر است، یا اینکه وسط؛ هم شخصی هم جمعی؟

بهترین کار رو چطور تشخیص بدیم یا به عبارتی دیگر بین کارهای مختلف گل سر سبدشون چیه؟

در وهله اول بعد از نوشتن همه کارها و پیشنهادات، برای اینکه بتونیم به بهترین نتیجه برسیم، باید با روش حذف و اضافه از فیلترهایی که تعریف کردیم عبور بدیم ببینیم کدومشون رد میشن. شاید برخی شون کلا نیاز باشه حذف شن شایدم با تغییر جزئی بشه ردشون کرد.

فیلتر اول: مبانی دینی و اسلامی

فیلتر دوم: توانایی ها و امکانات

فیلتر سوم: شرایط و زمان

– یک توضیح مختصر؛

مبانی دینی و اسلامی: دامنه گستره مبانی دینی بسیار فراتر از آن است که فکرش را بتوان کرد. بطور خلاصه هر چیزی که نه با شرع مخالف باشد نه با عقل.

توانایی و امکانات: هر کاری نیاز به یکسری امکانات و توانایی ها داره حتی خرابکاری.

شرایط و زمان: شاید کاری که انتخاب کرد هم کاریست که با مبانی دینی مخالفت نداره هم با توانایی های شما سازگار هست این یعنی یه کار عالی، ولی الان وقت انجام دادنش رو دارید یا نه؟ به عنوان مثال من میخواستم در زمان تحصیل شروع کنم به راه اندازی یک استارتاپ که از دو فیلتر اول توانستم عبور دهم ولی وقتی حجم درس ها را دیدم آنجا بود که باید یا درس را رها میکردم و به کار می‌چسبیدم یا برعکس و شرایط ایجاب میکرد که فردا میتوان کار کرد ولی دیگر فردا مجالی برای درس خواندن شاید نباشد. این موقعیت و شرایط بود که من از آن کار دست کشیدم.

 

برای قسمت اول فکر میکنم کافی باشه. در قسمت بعد ان‌شاءالله به بررسی دقیق تر مبانی دینی و اسلامی که الحق و الانصاف بسیار بحث طولانی است و شیرین که اگر تسلط بر همین یک مبانی باشد میتوان تمام کارهای کلان یا ریز روزمره یا بلندمدت را به بهترین شکل و بهترین نتیجه به انجام رساند.

از کودکی با خواندن متون طولانی لذت نمیبرم مخصوصا اگر مطلب یک خطی را نویسنده در 20 صفحه شاخ و برگ میداد که واقعا دیگر نه حوصله‌ای برایم میماند نه اعصابی؛ به همین دلیل سعی کردم و میکنم حجم مطلب را در کمترین الفاظ بنویسم حتی اگر همه حرفم یک کلمه شود.

منتظر نظرات شما در مورد قسمت اول هستم.

6 دیدگاه در “کدوم کار بهتره؟ (دفتر اول)”

  1. از کودکی با خواندن متون طولانی لذت نمیبرم مخصوصا اگر مطلب یک خطی را نویسنده در ۲۰ صفحه شاخ و برگ میداد که واقعا دیگر نه حوصله‌ای برایم میماند نه اعصابی شاید یکی از دلایلی که زیاد با کتاب مأنوس نیستم هم همین باشه؛ به همین دلیل سعی کردم و میکنم حجم مطلب را در کمترین الفاظ بنویسم حتی اگر همه حرفم یک کلمه شود.

    1. سلام علیکم
      متشکرم امین آقا نظر واقعا بجایی بود. خوبه که هم دردیم
      به این میگن تاثیر متقابل ?
      ولی بنده سعیم بر این بود به صورت خلاصه مقوله رو باز کنم ان شاالله در قسمت های بعدی مجددا خلاصه تر سعی میکنم انجام شه 🙂
      سلام به عزیزدل ما هم اگر دیدینشون برسانید ?

  2. با سلام و خدا قوت
    به نظر بنده اگر میخاهید مبانی اسلامی رو باز کنید بیایید روی نظام اموزشی کشور تمرکز کنید یعنی بتوان یک سند اموزشی با مبانی اسلامی در زمینه کار و کارافرینی نوشت
    و مبانی اسلامی و دینی به عنوان یک فیلتر حساب نکنیم یک دید مثبت به ان نگاه کرد
    یک مثال در نظام اموزشی غربی میگن اگر کودکی زمین خورد کمکش نکنید تا خودش بلند شود
    ولی در کشور ما اگر کودکی زمین بخورد اگر کسی کمکش نکند ولی از خدا کمک میگیرد یا یک یا علی میگه
    اگر به درستی مفهوم یا علی یا کمک از خدا داده شود مثبت است ولی اگر درست اموزش داده نشود میتواند منفی باشد
    پس باید دقت کرد که به درستی مبانی دینی و اسلامی اموزش داده شود
    منتظر میمانیم تا بیشتر مبانی اسلامی و دینی باز شوند تا استفاده کنیم
    و برای شرایط و زمان
    میتوان این مثال زد که در امروز کشاورزی به روش سنتی ایا جواب میدهد یا نه مقرون به صرفه هست یا نه
    یا کارگاه خشت زنی امروزه جواب میدهد مثال درس و کار دو مقوله باهم هستن به نظرم نمیشه دوتا رو از هم جدا کرد
    موفق باشید

    1. متشکرم آقا رضا.
      در زمینه برنامه و تهیه سند آموزشی طبق مبانی اسلامی طرح هایی در ذهن حقیر هست که در صورت عملی شدن تحویل چشم گیری در عرصه آموزش کشور رقم خواهد خود ولی طرح زودبازده نیست و حداقل 10 الی 15 سال زمان میبرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود ولی درصد ریسک پذیری بسیار پایین، از نظر هزینه هم نیاز به بودجه مجزا برای طرح نیست میتوان بهینه سازی کرد. پیشنویس طرح را خدمت حضرت مقتدا امام خامنه‌‌ای فرستادیم و منتظر دریافت پاسخ از سوی ایشان هستیم.
      در مطلب فوق که مبانی اسلامی ذکر شد منظور مبانی است که مرتبط با انتخابی صحیح برای بهترین هدف گذاری است چون دامنه گستره بسیار زیاد است مجالی برای ذکر تمام آنها نیست. ان شاالله در فرصتی های بعدی با توجه به موضوعات مختلف عرض خواهیم کرد.
      در مورد مسئله بعدی که فرمودید تطبیق محتوای قدیم با جدید هم خدمتتون عرض کنم کارهای خوبی درحال انجام است از جمله کار پخت نان سنتی در خانه با جدیدترین متد روز و تطبیق داده شده با روایات معصومین «علیهم‌السلام» و عدم خرید نان بازاری بعلت پخت نامناسب و اسراف زیاد نان که این کار توسط “موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام” بدست استاد “عبدالحمید واسطی” تکمیل شده و در مرحله اجراست از دیگر کارهای ایشان، صنعتی سازی شراب اسلامی است که طبق روایتی از حضرت امام رضا «علیه‌السلام» در “رساله ذهبیه” این حدیث ذکر شده ایشان این کار را برای تولید انبوه به آستان قدس رضوی واگذار کردند.
      اینها جزو کارهاییست که نشان میدهد نه تنها کلام اسلام و معصوم کهنه نیست بلکه در تمام ازمنه زندگی بشری قابل استفاده خواهد بود.
      مسئله بعدی که کار و درس که یک مقوله هستند از یک دید درست است بنده هم در متن این را ذکر کردم که از دو فیلتر اول رد میشوند ولی زمانی که نوبت به فیلتر سوم یعنی وقت میرسد دیگر نمیتواند پاسخگو باشد به عبارتی دیگر اگر زمانی فرا رسد که بین درس و کار مجبور باشید یکی را انتخاب کنید معمولا این اتفاق خواهد افتاد ولی اگر کسی واقعا میتواند هم به درسش برسد هم به کار این مقوله نیز مختومه است و جای بحثی ندارد ولی در تحقیق میدانی بنده بین دانشجویان و طلابی که هم کار میکردند و هم درس میخواندند احساس ندامت بین طلاب بیشتر بود چرا که الان به پول رسیده اند سنشان بالا رفته و خلائی که هرگز یا به سختی میتوانند آن را پر کنند همین علمیت است که در آنها به چشم نمیخورد چون ابزار اصلی یک طلبه علم اوست و نبودش یعنی نبود طلبه و فقط یدک کشیدن لباس روحانیت. مثالهایی هم هست که کلا از طلبگی و روحانیت بیرون رفته اند و نتوانستند ادامه دهند.چرا؟ “چون علم طلبه برای خدمت است” اما در دانشگاه اوضاع متفاوت است چون ” علم در خدمت تولید کار و اشتغال است” شاید در این سالهای اخیر بتوان دانشجویان جویای کار را به دو دسته دیپلم و دکتر معرفی کرد، چرا که کاردانی و کارشناسی و بعضا کارشناسی ارشد در شغلی که تحصیل کرده اند بیکار هستند و اوضاعی همانند دیپلمه دارند و معمولا در کاری مشغول میشوند که پیش میآید نه کاری که مورد علاقه شان است و درآن تحصیل کرده اند و قطعا اگر کسی لیسانس بگیرد و ترک تحصیل کند باز هم 4 سال ضرر کرده یا نباید میخواند و الان که خوانده باید 4 سال دیگر نیز تحمل کند تا به مرحله بازدهی مطلوب برسید.
      امیدوارم توانسته باشم مطلب را بخوبی بسط دهم.
      بازهم اگر جایی از مطلب مبهم است بفرمایید تشریح کنم.
      متشکر از لطفتان .
      یاعلی مدد

  3. بسم الله الحی
    بنظر حقیر افضل از همه اینه که بچه ها نسبت به دین و مذهبشون پایبند بشن چون خواه ناخواه رو خانوادشون هم اثر میذاره.طرح هایی در سبک کودکان که کار سختی هم هست کار ارزشمند و قابل تقدیریه.
    در این سال های اخیر بیشترین جذب متمرکز بوده روی طرح های انیمیشنی خب بیایم مبانی فکری اسلامی رو نه به عنوان سرگرمی بلکه بعنوان اموزش توی ذهن کودکان نگاشت.
    تا در این شایعه بازار امروز زود نلغزند.

    1. سلام علیکم آقا علیرضا
      بله درست است ولی باید بدانید در حوزه انیمیشن و کلا کارهای چند رسانه ای هیچ حمایتی از تولید کنندگان ارزشی نمیشود شاید بهتر باشد توسط افرادی سرمایه گذار این زمینه ایجاد شود و توسط روحانیت هم زمینه تغذیه فکری فراهم گردد آن زمان شاهد تولید کارهایی درخور برای انقلاب و اسلام خواهیم بود

پاسخ دادن به salmanzadeh لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

48 − 45 =